نوشته شده توسط : مهلا

در دنیای تجارت امروز، بازاریابی B2B یکی از عوامل کلیدی برای رشد و موفقیت شرکت ها در بازار بین المللی است. در این مقاله به بررسی اهمیت بازاریابی B2B، روش ها، استراتژی ها و ابزارهای مورد استفاده در این زمینه می پردازیم.

بازاریابی B2B چیست؟ معنا و مفهوم بازاریابی B2B
بازاریابی B2B به معنای بازاریابی کسب و کار به کسب و کار است. در این روش بازاریابی، شرکت ها به طور مستقیم با شرکت ها و سازمان ها برای جذب مشتریان خود همکاری می کنند. این نوع بازاریابی به دلیل ویژگی های خاص خود و روابط پیچیده بین شرکت ها نیازمند استراتژی ها و روش های خاصی است.

در بازاریابی B2B چه استراتژی هایی را باید بدانیم؟ اگر می خواهید پاسخ همه این سوالات را بدانید با سئوروز همراه باشید. بازاریابی B2B، همانطور که از نام آن پیداست، در مورد معرفی محصولات و خدمات به سایر مشاغل و سازمان ها است. این روش بازسازی تفاوت های زیادی با بازاریابی B2C دارد، یعنی بازاریابی مستقیم به مصرف کننده.

به طور کلی، محتوای بازاریابی B2B آموزنده تر و ساده تر از B2C است. این به این دلیل است که تصمیمات خرید تجاری بیشتر بر اساس تأثیر نهایی است تا تصمیمات خرید مصرف کننده. بازده سرمایه گذاری (ROI) به ندرت توسط افراد معمولی در نظر گرفته می شود - حداقل در مفهوم پولی - اما تمرکز اصلی تصمیم گیرندگان شرکتی است.

در یک محیط مدرن، بازاریابان B2B محصولات و خدمات را برای دریافت کمیسیون از سهامداران کلیدی می فروشند. این یک محیط پیچیده و گاه چالش برانگیز ایجاد می کند، اما با دقیق تر و دقیق تر شدن منابع داده، توانایی ترسیم کمیسیون ها و دستیابی به خریداران با اطلاعات مرتبط و شخصی شده بسیار بهبود می یابد.
تفاوت بین بازاریابی B2B و B2C
1- هدف: در بازاریابی B2B مشتریان بر بازگشت سرمایه، کارایی و تخصص تمرکز می کنند. اما در بازاریابی B2C، مشتریان به دنبال معاملات و سرگرمی هستند، به این معنی که بازاریابی باید سرگرم کننده تر باشد.

2- انگیزه خرید: در بازاریابی B2B مشتریان با منطق و انگیزه های مالی هدایت می شوند و به همین دلیل کار بازاریابان B2B آسان تر است، در حالی که در بازاریابی B2C احساسات مشتریان مهم است.

3- محرک ها: در بازاریابی B2B، مشتریان تمایل به آموزش دارند که ایده این نوع بازاریابی است. اما در بازاریابی B2C، مشتریان به آموزش علاقه دارند، اما آن را برای تصمیم خرید ضروری نمی بینند.

4- فرآیند خرید: در بازاریابی B2B مشتریان تمایل دارند با حسابداران و فروشندگان کار کنند. اما در بازاریابی B2C، مشتریان دوست دارند مستقیماً از شرکت خرید کنند.

5- افراد درگیر در خرید: در بازاریابی B2B، مشتریان اغلب قبل از تصمیم گیری برای خرید نیاز به مشورت با سایر تصمیم گیرندگان و مافوق خود دارند. اما در بازاریابی B2C، مشتریان به ندرت نیاز به مشورت با دیگران قبل از تصمیم گیری برای خرید دارند.

6- اهداف خرید: در بازاریابی B2B، مشتریان برای رفع نیازهای بلندمدت خرید می کنند، در نتیجه چرخه های فروش طولانی تر، قراردادهای طولانی تر و روابط طولانی تر با شرکت ها ایجاد می شود. اما در بازاریابی B2C، مشتریان لزوماً به دنبال روابط طولانی مدت با شرکت ها و خریدهای طولانی مدت نیستند.

7- پیچیدگی محصول: محصولات بازاریابی B2B اغلب پیچیده تر هستند و خرید یک محصول صنعتی اغلب به تخصص زیادی نیاز دارد. هر چند برای خرید یک کالای معمولی برای یک فرد عادی چنین تخصص لازم نیست.

8- محدودیت خرید: در بازاریابی B2B تعداد مشتریان محدودی وجود دارد، اما این تعداد کم میزان فروش را به میزان قابل توجهی تغییر می دهد، در حالی که در بازاریابی B2C برای دستیابی به سود بیشتر، نیاز به مشتریان بیشتری است، زیرا یک مشتری کاملاً یک مشتری است. تعداد محدود او کالا را می خرد.

9- روابط: روابط شخصی در بازاریابی B2B از بازاریابی B2C اهمیت بیشتری دارد.

از آنجایی که بازاریابان B2B با افراد کمتری سروکار دارند، مدیریت روابط با مشتری برای آنها آسان تر است و شرکت پول کمتری را برای پشتیبانی فردی یا امور مشتریان خرج می کند. اما حفظ رابطه صحیح با مشتری بسیار مهم است زیرا در این نوع بازاریابی وفاداری مشتری رکن اصلی ایجاد سود پایدار است.

10- نوآوری: شرکت های B2B معمولاً این نوآوری را در پاسخ به نوآوری که قبلاً رخ داده است انجام می دهند. کسب‌وکارهای B2C تمایل کمتری به ریسک‌گریزی دارند، زیرا باید هوس‌ها، هنجارها و رفتارهای غیرمنطقی مصرف‌کننده را پیش‌بینی کنند و به آنها پاسخ دهند. اما شرکت های B2B زمان و داده کافی برای پاسخگویی به تغییرات دارند و در نتیجه نیازی فوری به نوآوری در این بازاریابی وجود ندارد.

11- بسته بندی: در سال های اخیر، رشد گسترده ای در بسته بندی محصولات مصرفی صورت گرفته است، زمانی که بازاریابان B2C نه تنها به دنبال محافظت از محصولات خود هستند، بلکه از بسته بندی به عنوان وسیله ای برای انتقال خواسته ها و خواسته ها برای رفع نیازهای مشتری استفاده می کنند. اما در بازاریابی B2B، بسته بندی نیز مانند محصول، عمدتاً نقش عملکردی دارد، بنابراین نیازی به توسعه آن نیست.

12- برندهای فرعی: برندهای فرعی در بازارهای B2B تاثیر کمتری دارند. نادیده گرفته شده ترین فرصت بازاریابی B2B ایجاد یک برند قوی است. در دنیایی که تشخیص یک محصول از محصول دیگر به طور فزاینده ای دشوار است، حمایت از یک نام تجاری قوی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در نتیجه، بر خلاف بازاریابی B2C، شرکت ها نیازی به ایجاد یک برند فرعی در بازاریابی B2B ندارند.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 23 تير 1402 |
نوشته شده توسط : مهلا
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 411
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 0 0 |

صفحه قبل 1 صفحه بعد